





1 of 6
You probably know that your diet can seriously help—or hurt—your health, depending on what you eat. A diet rich in trans fats and saturated fats may raise your stroke risk, for example, and eating too much added sugar could increase your risk of death from heart disease, whether you’re overweight or not.
It's also important to note that a poor diet can have the effect of prematurely aging your body.
Before you overhaul your eating habits, take the RealAge Test. It measures the biological age of your body compared to your calendar age, based on a variety of lifestyle factors, including your diet. When you take the test, you’ll also get personalized tips for lowering your RealAge, like increasing your daily activity and building a diet that can increase your vitality and longevity.
Ready to switch up your dining routine?
Sources: American Heart Association. Trans Fats. ... + 35
- American Heart Association. Trans Fats. March 23, 2017.
- American Heart Association. Added Sugars. April 17, 2018.
- Mayo Clinic. Nutrition and healthy eating. October 14, 2020.
- S Williams, N Kruger, et al. Effect of fluid intake on skin physiology: distinct differences between drinking mineral water and tap water. International Journal of Cosmetic Science. March 2007. Volume 29, Issue 2, Pages 131-138.
- Palma L, Marques LT, et al. Dietary water affects human skin hydration and biomechanics. Clin Cosmet Investig Dermatol. 2015 Aug 3;8:413-21.
- MedlinePlus. Omega-3 fats - Good for your heart. May 26, 2020.
- American Heart Association. Fats. June 28, 2018.
- American Heart Association. Saturated Fat. 2021.
- Mayo Clinic. Heart disease. January 12, 2021.
- Centers for Disease Control and Prevention. Heart Disease Facts. September 8, 2020.
- American Heart Association. What Is Cardiovascular Disease? April 17, 2018.
- X Wang, X Lin, et al. Red and processed meat consumption and mortality: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. Public Health Nutrition. 2016 Apr;19(5):893-905.
- MS Farvid, MC Stern, et al. Consumption of red and processed meat and breast cancer incidence: A systematic review and meta-analysis of prospective studies. International Journal of Cancer. 2018 Dec 1;143(11):2787-2799.
- FB Hu. Are refined carbohydrates worse than saturated fat? The American Journal of Clinical Nutrition. June 2010. 91(6), 1541–1542.
- World Health Organization. Cancer: Carcinogenicity of the consumption of red meat and processed meat. October 26, 2015.
- KE Bradbury, N Murphy, TJ Key, Diet and Colorectal Cancer in UK Biobank: a Prospective Study. International Journal of Epidemiology. Volume 49, Issue 1, February 2020, Pages 246–258.
- Harvard Health Publishing. Red and processed meats raise colorectal cancer risk. July 2019.
- MU Jakobsen, C Dethlefsen, et al. Intake of carbohydrates compared with intake of saturated fatty acids and risk of myocardial infarction: importance of the glycemic index. American Journal of Clinical Nutrition. 2010 Jun;91(6):1764-8.
- Kelly Bilodeau. Belly fat linked with higher heart disease risk. Harvard Health Publishing. July 26, 2018.
- P Gkogkolou, & M Böhm, M. Advanced glycation end products: Key players in skin aging? Dermato-endocrinology. 4(3), 259–270.
- RW Farndale, JJ Sixma, et al. The role of collagen in thrombosis and hemostasis. Journal of Thrombosis and Hemostasis. April 2004. Volume 4, Issue 2, pages 561-573.
- Mayo Clinic. Men’s health: Belly fat in men: Why weight loss matters. June 13, 2019.
- MG Marmot, MJ Shipley, et al. Alcohol and Mortality: A U-Shaped Curve. The Lancet. March 14, 1981. Volume 317, Issue 8220, pages 580-583.
- EB Rimm. Review of moderate alcohol consumption and reduced risk of coronary heart disease: is the effect due to beer, wine, or spirits? BMJ. 1996;312:731.
- NIH National Institute on Aging. Facts About Aging and Alcohol. May 16, 2017.
- Nutrition Data. Alcoholic beverage, wine, table, red. Accessed January 13, 2021.
- Centers for Disease Control and Prevention. Alcohol Use and Your Health. January 14, 2021.
- Harvard Health Publishing. The Sweet Danger of Sugar. November 5, 2019.
- C Cao, Z Xiao, et al. Diet and Skin Aging-From the Perspective of Food Nutrition. Nutrients. March 2020. 12(3), 870.
- American Heart Association. Cooking to Lower Cholesterol. November 11, 2020.
- Mayo Clinic. Nutrition and healthy eating: Alcohol use: Weighing risks and benefits. October 14, 2020.
- HT Lai, MC de Oliveira Otto, et al. Serial circulating omega 3 polyunsaturated fatty acids and healthy ageing among older adults in the Cardiovascular Health Study: prospective cohort study. BMJ. 2018 Oct 17;363:k4067.
- NJ Temple. Fat, Sugar, Whole Grains and Heart Disease: 50 Years of Confusion. Nutrients. January 2018. 10(1), 39.
- Harvard Health Publishing. The sweet danger of sugar. January 6, 2022.
- Wu M, Cronin K, Crane JS. Biochemistry, Collagen Synthesis. [Updated 2022 Sep 12]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-.
- Dmitrieva NI, Gagarin A, Liu D, Wu CO, Boehm M. Middle-age high normal serum sodium as a risk factor for accelerated biological aging, chronic diseases, and premature mortality. EBioMedicine. 2023;87:104404.